MCCM-News-Blog

International Culture & Communication at the Business School Pforzheim - MCCM students develop recommendations for action

Gruppenfoto Trends, Foresight and Innovation

This year, the MCCM students had a very special client in their Design Thinking project with Markus Sönning from Mercedes Benz: the Business School of Pforzheim University.

As part of the "Trends, Foresight & Innovation" course, students were asked to develop recommendations for action to strengthen the visibility and attractiveness of the Business School for prospective international students. From 2024, the Business School will have six degree programs in its portfolio that are taught entirely in English or in several languages - including the MCCM.

After a one-day workshop in which the students were introduced to the user-centered approach and the basic mental attitude of design thinking, an intensive period of research and stock-taking began. The experiences of international students were particularly important in this context. For this reason, the MCCMers conducted interviews: with exchange and double degree students, with international students who are enrolled as regular students in one of the Pforzheim Bachelor's programs and with German students who are currently spending a semester abroad at one of the Business School’s partner universities. In addition, the Head of the International Office, Prof Dr Kerstin Bremser, and her colleague Meike Schwarz who is responsible for incoming students at the International Office, were available as interview partners.

Based on these interviews, a supplementary online survey among international prospective students and their own research, the students developed and tested many different ideas and recommendations for action - so-called "prototypes" - as part of the design thinking process. They presented the best solutions as part of the final presentations to course leader Markus Sönning and Prof. Dr. Simone Huck-Sandhu, who commissioned the project on behalf of the Business School.

Interested? More information about our Master Corporate Communication Management can be found here.

International Culture & Communication an der Business School Pforzheim – MCCM-Studierende entwickeln Handlungsempfehlungen

In diesem Jahr hatten die MCCM-Studierenden in ihrem Design Thinking Projekt mit Markus Sönning von Mercedes Benz einen ganz besonderen Kunden: die Business School der Hochschule Pforzheim.

Im Rahmen des Kurses „Trends, Foresight & Innovation“ sollten die Studierenden Handlungsempfehlungen für die Stärkung der Sichtbarkeit und Attraktivität der Business School für internationale Studieninteressierte entwickeln. Denn ab 2024 hat die Business School sechs Studiengänge im Programm, die rein englisch- oder mehrsprachig unterrichtet werden – darunter künftig auch der MCCM.

Nach einem eintägigen Workshop, in dem die Studierenden eine Einführung in den benutzerzentrierten Ansatz und die mentale Grundeinstellung des Design Thinkings erhielten, begann eine intensive Zeit der Recherche und Bestandsaufnahme. Von besonders großer Bedeutung waren in diesem Zusammenhang die Erfahrungsberichte internationaler Studierender. Aus diesem Grund führten die MCCMerinnen und MCCMer Interviews: mit Austausch- und Double Degree-Studierenden, mit internationalen Studierenden, die als reguläre Studierende in einem der Pforzheimer Bachelorprogramme eingeschrieben sind, und mit deutschen Studierenden, die derzeit ein Auslandssemester an einer Partnerhochschule im Ausland verbringen. Zudem standen die Leiterin des Akademischen Auslandsamts, Prof. Dr. Kerstin Bremser, und ihre Mitarbeiterin Meike Schwarz, die im Akademischen Auslandsamt für die „Incoming Students“ zuständig ist, als Interviewpartnerinnen zur Verfügung.

Auf Basis dieser Interviews, einer ergänzenden Online-Umfrage unter internationalen Studieninteressierten und ihren eigenen Recherchen entwickelten und testeten die Studierenden viele unterschiedliche Ideen und Handlungsempfehlungen – so genannte „Prototypen“ - im Rahmen des Design Thinking-Prozesses. Die besten Lösungen präsentierten sie im Rahmen der Abschlusspräsentationen vor Kursleiter Markus Sönning und Prof. Dr. Simone Huck-Sandhu, die stellvertretend für die Business School Auftraggeberin für das Projekt war.

Neugierig geworden? Mehr Informationen zum Master Corporate Communication Management gibt es hier.